Search marketing

Het combineren van SEO & SEA in één overkoepelende strategie. Laat Search Engine Advertising beter presteren door de inzet van de juiste landingspagina’s. Samen sterker.

Wat zijn SEO en SEA?

SEO en SEA zijn beide onderdeel van de SERP (resultatenpagina van Google) en kunnen als volgt worden omschreven:

  • SEO (Search Engine Optimization) heeft betrekking op de organische (onbetaalde) zoekresultaten

  • Met SEA (Search Engine Advertising) worden de betaalde zoekresultaten bedoeld (advertenties)

Waarom één search marketingstrategie?

Veel bedrijven worstelen met het kiezen tussen SEO en SEA als het gaat om hun online marketingstrategie. Sommige bedrijven richten zich alleen op SEO, terwijl anderen de volle focus hebben op SEA. Dit kan leiden tot gemiste kansen en minder goede resultaten, omdat beide benaderingen hun eigen voordelen hebben die elkaar perfect aanvullen.

Als digital marketing specialist ben ik mij bewust van het belang van het combineren van SEO en SEA om de online aanwezigheid van bedrijven te versterken. Een volledig geïntegreerde aanpak biedt een krachtige strategie om zowel organisch als betaald verkeer naar websites te genereren en de zichtbaarheid te vergroten. Daarbij versterken zij elkaar.

“Ik heb het samenwerken met Gido altijd als erg prettig ervaren. Hij zoekt waar mogelijk de synergie op met andere kanalen zoals SEO om SEA niet vanuit een afgesloten kanaal te bekijken. Hij versterkt met deze werkwijze zowel SEA, maar ook levert hij inzichten aan andere afdelingen welke ze kunnen gebruiken in hun kanalen. Zo versterkt Gido niet enkel het SEA kanaal, maar zorgt er ook voor dat andere kanalen beter kunnen presteren.”

– Tim Jansen, Sr. digital marketing consultant Dentsu & Freelance SEO consultant

De kern

SEO en SEA vullen elkaar perfect aan in een gecombineerde strategie. Waar SEO zich richt op het optimaliseren van de organische zoekresultaten en het opbouwen van autoriteit op lange termijn, biedt SEA directe zichtbaarheid en snelle resultaten. Door deze twee kanalen samen te voegen, kun je een digital marketing strategie creëren die zowel op korte als lange termijn voordelen biedt. Dit zijn de verschillen:

SEO SEA
Niet betaalde zoekresultaten Betaalde resultaten
Resultaten op lange termijn Resultaten op korte termijn
Rendement niet direct meetbaar Rendement direct meetbaar
Duurzaam verkeer Alleen betaald verkeer
Weergegeven onder SEA Weergegeven bovenaan de pagina

De oplossing

Door SEO en SEA te combineren, kun je profiteren van de synergie tussen de twee kanalen. Een geïntegreerde strategie stelt in staat om een bredere doelgroep te bereiken, zowel organisch als via betaalde advertenties, en om de merknaam consistent te presenteren in de zoekresultaten. Dit resulteert op de korte termijn in een verhoogde online zichtbaarheid en meer verkeer naar de website en op de lange termijn in hogere conversies en omzet. Met een gecombineerde SEO en SEA strategie kun je de online aanwezigheid van je bedrijf optimaliseren en de groeidoelstellingen behalen. Onderstaand een aantal onderdelen:

  • Zoekwoordonderzoek
  • Kwaliteitsscores verbeteren & CPC’s verlagen
  • Website pagina’s verbeteren of gerichte pagina’s opzetten

  • SEA uitbreiden met Search Console data
  • SEO optimaliseren o.b.v. converterende SEA zoekwoorden
  • SEO titels en meta-descriptions optimaliseren
  • Zichtbaarheid verhogen door organische en betaalde zichtbaarheid
  • SEA inzetten wanneer je organisch (nog) niet goed wordt gevonden
  • Customer Journey verbeteren

De werkwijze in 5 stappen

De werkwijze in 5 stappen

De werkwijze in 5 stappen

Partners zeggen het volgende

“Inmiddels werk ik al een aantal jaar met Gido en het is een hele betrouwbare, goede specialist. Altijd netjes op tijd en zeer punctueel. Zeker een aanrader om een samenwerking met Gido op te starten.”

Eline Oudolf, Eigenaar

“Toen wij SEA ondersteuning nodig hadden, dacht ik gelijk aan Gido. Bij mijn vorige baan bewees hij ruimschoots zijn toegevoegde waarde met zijn Google expertise. Daarnaast schakelt Gido ontzettend snel.”

Yoteng Pat, Head of marketing & communications

“Sinds de start van onze samenwerking is de strategie rondom onze Google Ads aanpak strakker geworden. Gido doet wat hij belooft en levert op basis van afgestemde doelen. Ik waardeer zijn proactieve, flexibele en kritische houding. Hij stelt vraagtekens bij wat ik hem vraag en weet hiermee onze aanpak naar een nieuw niveau te tillen.”

Maartje van Paassen , Sr. performance marketeer

“YALA luxury canvas lodges maakt al enkele jaren gebruik van de diensten van Gido. Aanvankelijk deden we dit via het bureau waar Gido werkte, maar toen hij zijn eigen onderneming startte, was het voor ons vanzelfsprekend om met hem mee te gaan. Zijn diepgaande kennis van SEA is indrukwekkend, maar voor ons was de kern van onze samenwerking Gido’s vermogen om razendsnel inzicht te krijgen in onze uitdagingen en direct bruikbare kennis en ideeën te presenteren. Dit maakt Gido niet alleen een voortreffelijke sparringpartner, maar ook een allround specialist die perfect aansluit op onze behoeften.”

Sven Lassche, Business Unit Manager

“Onze SEA-marketing en online groeistrategie worden sinds 2021 begeleid door Gido. Zijn snelle handelen, vooruitziende blik en gebruik van de nieuwste trends op het gebied van SEA heeft onze marketingafdeling aanzienlijk versterkt. Zijn expertise en proactieve aanpak onderscheiden hem als een uitstekende en meedenkende marketingspecialist.”

Rutger Diemel, Eigenaar

“We hebben een zeer waardevolle als productieve samenwerking met Gido achter de rug.
Hij heeft ons geholpen met verschillende onderdelen voor de online marketing (SEA). Na een zeer uitgebreide audit, hebben we succesvol een in-housing gedaan en versimpeling van de accountstructuur.

Hierna hebben we de samenwerking voortgezet voor trainingen en onderhoudt van de accounts. We hebben elke maand op basis van de behoefte en werkzaamheden de specialisatie van Gido ingehuurd. Dit heeft geleid tot groei van de ROI en positieve ontwikkeling van verschillende metrics binnen de Google Ads accounts.

Ik zou Gido eenieder aanraden. Een ware specialist die kundig en geduldig te werk gaat en niet als een externe maar juist verlengstuk van je team voelt. Hierom zetten we hem vaak nog in voor spoedopdrachten of vooral als we freelance werkzaamheden hebben.”

Nitin Jagesser, Digital marketing manager

“Ik heb het genoegen gehad om op verschillende momenten met Gido samen te werken, als collega bij PHD (mediabureau) en met name tijdens mijn tijd bij TransIP. Gido leverde ons waardevolle trainingen en speelde een essentiële rol bij het doeltreffend structureren van ons account. Zijn bijdrage in onze search strategie in een zeer competitieve markt heeft ons enorm geholpen en resulteerde in aanzienlijke groei van ons marktaandeel. Daarnaast bracht hij vernieuwende en innovatieve ideeën in en dacht ook actief mee over de structuur en content van onze landingspagina’s.

Ik kan Gido ten zeerste aanbevelen aan iedereen die op zoek is naar professionele training of een marketeer die niet alleen constructief meedenkt, maar ook nieuwe perspectieven en ideeën aanbrengt. Bovendien was de samenwerking ook heel erg gezellig!”

Emke de Vries, Digital marketing specialist

“Ik heb het samenwerken met Gido altijd als erg prettig ervaren. Hij zoekt waar mogelijk de synergie op met andere kanalen zoals SEO om SEA niet vanuit een afgesloten kanaal te bekijken. Hij versterkt met deze werkwijze zowel SEA, maar ook levert hij inzichten aan andere afdelingen welke ze kunnen gebruiken in hun kanalen. Zo versterkt Gido niet enkel het SEA kanaal, maar zorgt er ook voor dat andere kanalen beter kunnen presteren.”

Tim Jansen, Sr. digital marketing consultant

“Ik werk al een aantal jaar samen met Gido en dat gaan we zeker nog even doorzetten! Hij komt zijn afspraken na en werkt resultaatgericht. Hij kijkt daarbij goed naar de klant en denkt echt mee. Samen hebben we al veel mooie resultaten mogen behalen in advertising.”

Rafaella Heuvelmans, Eigenaar

“In mijn samenwerking met Gido bij VodafoneZiggo heeft hij zich bewezen als een gedreven specialist in zoekmachine advertenties. Zijn inbreng in campagne management en stakeholdermanagement was effectief en doelgericht. Gido toonde een goed begrip van onze behoeften en wist deze efficiënt in de praktijk te brengen. Zijn werk was een waardevolle bijdrage aan ons team. Ik zou Gido aanbevelen voor projecten die deskundigheid in digitale marketing vereisen.”

Lamar Qayoumi, Senior media specialist

“I recommend Gido for his outstanding work in helping our company improve its digital marketing efforts. Gido has been working with us for the past two years. During that time, he helped us develop and execute a comprehensive digital marketing strategy that has significantly improved website traffic, lead generation, and brand awareness.

He is highly skilled and experienced, can understand our business and industry quickly, and has developed a tailored strategy aligned with our goals and budget.
What I appreciate most about working with Gido is his commitment to communication and transparency. He regularly updates our campaigns and is always available to answer questions or provide guidance. Since working with Gido, we’ve seen a significant improvement in our lead generation. I recommend Gido to any business looking to improve their digital marketing efforts.”

Liudmila Dobiliene, CCO
Gido Zuijdgeest

Digital marketing consultant

Heeft jouw bedrijf groeiambities?

Digital marketing voor groeibedrijven

Deze mooie bedrijven gingen je voor

Samen jouw online groei een boost geven?

Alle diensten in één overzicht

Samenwerken om jouw doelstellingen te bereiken?

Zichtbaarheid verhogen
Website bezoekers verhogen

Nieuwe klanten
werven

Leads of verkopen verhogen

Omzet
verhogen

Winst
verhogen

Deze tools zorgen voor jouw succes

Jouw uitdagingen bespreken?

 

Ik ben benieuwd naar jouw uitdagingen en groeiambities.

Door SEA als digital marketing kanaal in te zetten wordt de omzet en winstgevendheid van jouw onderneming verhoogd en wordt het volledige groeipotentieel benut.

 

Gido Zuijdgeest

Digital Marketing Consultant